Tussen de regels 2F

Tussen de regels 2F

Tussen de regels 2F

Met een docentenaccount heb je toegang tot de aanvullende digitale lesmaterialen en de online methodes van Uitgeverij Deviant. Vraag je docentenaccount hier aan.

Productinformatie

Vak Nederlands
Doelgroep mbo, vo
Niveau 2F
ISBN 978-9463-26-5010

Bestellen

Wissen

Tussen de regels is bedoeld om de leesmotivatie van studenten en leerlingen te bevorderen en hun leesvaardigheid te vergroten. In Tussen de regels wordt de aanpak van close reading binnen drie thema’s toegepast op verschillende soorten rijke en aansprekende teksten. Tussen de regels is beschikbaar op 2F- en 3F-niveau.

 

Alles wat je moet weten


Tussen de regels

Tussen de regels

In Tussen de regels oefenen studenten en leerlingen met het lezen van gevarieerde, complexere, verhalende en zakelijke teksten binnen een thema. In verschillende leesronden lezen studenten de teksten meerdere keren. Door na elke leesronde vragen te beantwoorden, duik je steeds dieper de tekst in en ga je de tekst beter begrijpen.

Lezen in rondes

Studenten lezen de teksten steeds met een pen in de hand. Dit houdt in dat zij aantekeningen en markeringen bij en in de tekst plaatsen. Ook kunnen ze vragen over de tekst in de kantlijn schrijven. Door op deze manier met een tekst om te gaan, lezen je studenten actiever en zullen ze de tekst nog beter begrijpen.

Na het lezen van een tekst ga je er met je studenten over in discussie. Hierbij denken zij na over de betekenis van de woorden en over de bedoeling van de schrijver. Studenten leggen hun antwoord uit aan de hand van bewijs uit de tekst.

In Tussen de regels lezen de studenten een tekst altijd in drie rondes:

– De eerste leesronde | Wat staat er in de tekst?
– De tweede leesronde | Hoe staat het in de tekst?
– De derde leesronde | Wat is de diepere betekenis van de tekst?

Indeling

Tussen de regels bevat drie thema's: loyaliteit, ambitie en verbinding. In elk thema worden drie teksten aangeboden. In 'Even opschudden' starten studenten ieder thema met een verkennende opdracht, daarna lezen ze de tekst in drie verschillende rondes en gaan aan de slag met de opdrachten. Een thema wordt afgesloten met een verwerkingsopdracht.